1. Menggambar
2. Corak dan Rekaan
3. Membentuk dan Membuat Binaan
4. Kraf Tradisional
BIDANG 1
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Kelas : 6 Bestari
Bil.
Pelajar : 30 Orang
Tarikh : 27 September 2012
Masa : 1 jam (60 minit)
Bidang : Menggambar
Tajuk :
Lukisan
Tema : Alam Semulajadi
HASIL PEMBELAJARAN
Pada
akhir pembelajaran murid dapat:-
1. Mengenalpasti
ciri-ciri istimewa kesan bahan dalam alam semulajadi untuk menghasilkan
garisan.
2. Menghasilkan
pelbagai jenis garisan dengan menggunakan bahan daripada alam semulajadi.
3. Menghasilkan
gambar daun kering, ranting atau bunga kering melalui berbagai jenis garisan.
4. Memupuk semangat
kerjasama serta kekemasan kerja.
PENGETAHUAN SEDIA ADA MURID
1.
Mengenali berbagai jenis garisan.
2.
Mengetahui garisan yang pelbagai dapat menghasilkan gambar yang menarik.
3.
Mengetahi kesan media kering (dry-media)
PERSEDIAAN MURID
1. Kertas warna bersaiz A4
2. Pensel
3. Daun kering, ranting kayu, lidi dan lain-lain
1. Kertas warna bersaiz A4
2. Pensel
3. Daun kering, ranting kayu, lidi dan lain-lain
ALAT BANTU MENGAJAR (ABM)
1. LCD
2. Contoh karya yang telah siap
3. Komputer riba
1. LCD
2. Contoh karya yang telah siap
3. Komputer riba
PENERAPAN NILAI
- Bekerjasama, kekemasan dan kebersihan.
- Bekerjasama, kekemasan dan kebersihan.
KBKK
1. Menjana
idea dalam penghasilan gubahan fikiran menggunakan bahan yang berlainan dari kebiasaan.
2. Kritis- mencirikan/
mengelaskan, membandingkan- membezakan
3. Kreatif- menjana idea, mereka cipta
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Guru
|
Catatan
|
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Soalan:
Apakah murid
lihat pada slide yang ditunjukkan?
Jawapan:
Pokok, pokok bunga,ranting kayu dan lain-lain.
|
1. Guru memaparkan slide gambar alam
sekitar seperti pokok, pokok bunga, ranting dan sebagainya
2. Guru mengadakan sesi soal jawab
berpandukan slide.
3. Guru memfokuskan isi pelajaran
hari ini iaitu daun-daun kering, ranting kayu yang unik.
|
ABM:
Slide gambar alam sekitar |
Langkah 1
(8 minit)
|
Perkaitan
bahan, media dan teknik.
Jawapan:
Jenis-jenis
garisan nipis, tebal, berselerak, melengkung, berulang dan sebagainya.
|
1. Guru menunjukkan contoh bahan alam
benda (lidi, ranting, bulu ayam, daun, lalang dan lain-lain) yang boleh
digunakan sebagai bahan untuk melukis.
2
.Guru meminta murid menyatakan jenis-jenis garisan yang digunakan
untuk menghasilkan lukisan bergambar.
3. Guru menunjukkan cara
menghasilkan berbagai
garisan
menggunakan
bahan alam
benda seperti
ranting,
rumput, dedaun,
dan sebagainya.
|
BBM:
Pensel
Pemadam
Kertas
lukisan
|
Langkah 2
(7 minit)
|
Aktiviti
mengutip daun dan ranting kering di luar kelas.
|
1. Murid dikehendaki mencari
daun-daun kering dan ranting di luar kelas yang berhampiran untuk dijadikan bahan untuk melakar.
|
BBM:
Daun/ranting
kering
|
Langkah 2 (30
minit)
|
Akitiviti melakar
dan melukis
|
1. Guru memberi arahan kepada murid
untuk memulakan tugasan.
2. Murid mula melukis dan melakar
gambar daun kering, ranting yang dipilih untuk melukis.
|
BBM:
Pensel
pemadam
kertas
lukisan
|
Penutup
(10 minit)
|
1. Guru meminta murid mempamerkan
hasil kerja lukisan mereka.
2. Guru merumuskan dan menerangkan
tentang kelebihan dan kekurangan yang terdapat pada hasil kerja murid-murid.
|
BBM
Contoh lukisan murid yang telah siap
|
BIDANG 2
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN
SENI VISUAL TAHUN 1
Bidang : Membuat corak dan rekaan
Aktiviti : Lukisan
Tema : Alam Benda
Tajuk : Corak Motif Huruf
Masa : 60 minit
Media : Alat - (tiada)
Bahan
– kertas lukisan, pensel warna, oil pastel atau krayon
Bahan Bantu Mengajar :
Contoh corak teknik lukisan dan CD lagu
EMK : Elemen kreatif dan inovatif
TMK
STANDARD
KANDUNGAN
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan :
rupa, warna, garisan, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada objek buatan
manusia dan karya seni dalam penghasilan corak menggunakan teknik lukisan.
2.
Aplikasi pengetahuan, kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan
teknik dalam penghasilan corak.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan corak.
4. Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan
bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
STANDARD PEMBELAJARAN
1.1 Persepsi Estetik
Murid dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang
ada pada karya seni.
1.1.1 Unsur seni
1.1.1.1
Garisan – bersilang
1.1.1.2
Rupa – geometri
1.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
1.1.2 Prinsip
rekaan
1.1.2.1
Kontra – warna
1.1.2.2
Imbangan – bentuk
1.2 Aplikasi Seni
Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam
menghasilkan karya seni.
1.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1
Alat – (tiada)
1.2.1.2
Bahan – kertas lukisan,krayon atau oil pastel
1.2.2 Mengetahui
penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya.
1.2.2.1
Teknik – lukisan (corak terancang)
1.3 Ekspresi Kreatif
Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan k kemahiran
bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1 Memilih
dan mempelbagaikan bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
1.4 Apresiasi
Seni
Murid dapat
membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni
visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3 Menghargai karya
sendiri dan rakan
|
Standard Pembelajaran
|
Ilustrasi Aktiviti
|
|
|
BBM: mp3 lagu ABC
|
BIDANG 3
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN
SENI VISUAL TAHUN 1
Bidang : Membentuk dan Menbuat Binaan
Tahun : 1 Nilam
Aktiviti : Model
Tema : Alam Benda
Tajuk : Kotak
Masa : 60 minit
Media : Alat – gunting
Bahan
– kertas lukisan, pensel warna dan gam
Bahan Bantu Mengajar : Projektor,
Power Point
EMK : Elemen kreatif dan inovatif
TMK
STANDARD
KANDUNGAN
1. Persepsi dan pemahaman
bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan: rupa, bentuk, warna, dan
imbangan) yang terdapat pada objek buatan manusia dan karya seni dalam
penghasilan model kotak.
2. Aplikasi pengetahuan dan
kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan teknik dalam penghasilan model.
3. Penzahiran idea melalui
pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam penghasilan model.
4. Apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
STANDARD
PEMBELAJARAN
1.1 Persepsi Estetik: Murid dapat mengenal, menamakan, dan memahami
bahasa seni visual yang ada pada karya seni.
1.1.1
Unsur Seni 3.1.1.1 Rupa – geometri
1.1.1.2 Bentuk – 3D
(konkrit)
1.1.1.3 Warna – primer
dan sekunder
1.1.2
Prinsip rekaan
1.1.2.1 Imbangan – semetri
1.2 Aplikasi Seni: Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa
seni visual dalam menghasilkan karya seni.
1.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media.
1.2.1.1 Alat – gunting
1.2.1.2 Bahan – kertas lukisan, gam
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan binaan
1.2.2.1 Teknik – membentuk
1.3 Ekspresi Kreatif: Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1
Memilih dan memanipulasikan bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
1.3.3
Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual
1.4 Apresiasi Seni: Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Mengetahui kaitan seni visual dengan mata pelajaran lain
1.4.4
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
||
Standard Pembelajaran
|
Ilustrasi Aktiviti
|
|
|
BBM: Power Point
Gambar kotak yang pelbagai jenis
dan corak
|
B IDANG 4
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SENI VISUAL TAHUN 5
Mata
Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Kelas :
5 Semarak.
Tarikh : 29 September 2011
Masa :
8.00-9.00 pagi. (1 Jam)
Bilangan
Murid : 24 orang.
Bidang :
Mengenal Kraf Tradisional
(Memperkenalkan idea penolakan warna).
Tajuk : Corak Bunga
Objektif
:
Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
- Menyedari adanya kesan penolakan warna air pada lilin dan krayon.
- Mengetahui lilindan krayon mempunyai sifat kalis air.
- Menghasilkan corak bunga dengan menggunakan kaedah melilin.
- Berbangga dengan hasil corak batik yang dibuat.
Pengalaman
Sedia ada:
- Murid pernah menggunakan krayon atau warna air pada pengajaran lepas.
Aktiviti :
- Menggunakan lilin atau krayon untuk membuat berbagai-bagai jenis garisan, titik atau objek lain di atas kertas.
- Menyapukan permukaan kertas dengan warna air untuk mendapatkan penolakan warna.
- Mempamerkan hasil kerja kepada kelas.
Alat/Bahan
Bantu Mengajar:
- Contoh kain batik.
- Lilin atau krayon.
- Warna air.
- Kertas lukisan.
- Berus lukisan.
- Pensel.
Penerapan
Nilai
:
- Bekerjasama.
- Tekun membuat kerja.
- Teliti.
- Mendengar arahan guru dengan betul.
- Menjaga kebersihan
KBKK
:
Menghubungkait,
menjana minda, mengaplikasi, Mengenal pasti kegunaan alat dan bahan.
Langkah / Masa
|
Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan / ABM / BBM
|
Set Induksi
(7 minit)
|
Slide gambar
kain batik
Soalan:
1. Negeri pengeluar utama batik?
2. Batik boleh digunakan untuk apa?
Jawapan:
1. Kelantan dan Terengganu
2. Pakaian, alat perhiasan dan
lain-lain.
|
1. Murid melihat contoh gambar kain
batik. (slide)
2. Beberapa orang murid menjawab
soalan yang diberikan oleh guru berdasarkan gambar yang dilihat.
3. Murid memberikan beberapa ciri
terdapat pada corak batik yang ditunjukkan.
-Warna
-Bentuk
-Imbangan
-Kesan jalinan
-Motif
|
ABM :
LCD, laptop
BBM :
Contoh kain batik.
Batik
lukis
Batik
cap
Konstruktivisme.
KBKK:
Membuat inferens
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pengenalan
alat dan bahan yang akan digunakan.
Demonstrasi
penggunaan alat dan bahan. (slide)
|
1. Murid mengenal pasti alat dan
bahan yang sesuai untuk membuat corak berulang menggunakan lilin/ krayon.
2. Murid melihat demonstrasi membuat
corak berulang menggunakan lilin/krayon yang ditunjukkan iaitu:
|
ABM:
slide presentation
BBM:
· lilin/ krayon warna air.
kertas lukisan·
berus palet· pensel.
KBKK:
Mengenal
pasti kegunaan alat dan bahan.
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Aras
1
Membuat
lakaran objek di atas permukaan kertas lukisan menggunakan pensel.
|
1. Murid melakar corak berulang
bermotif bunga pada kertas lukisan menggunakan pensel.
|
ABM
· kertas
lukisan
· pensel
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Aras
2
Membuat
lakaran lilin/krayon di atas lakaran asal.
|
Murid membuat lakaran lilin/krayon di atas
lakaran asal corak bunga.
|
BBM
· krayon/lilin
|
Langkah 4
(13 minit)
|
Aras
3
Mula
mewarnakan lakaran corak berulang yang telah dibuat dengan menggunakan
warna air.
|
Murid mewarnakan lakaran corak berulang yang
menggunakan krayon dan menyapu permukaan kertas lukisan dengan warna air.
|
BBM
warna air
berus lukisan
|
Penutup
(5 minit)
|
Kekemasan
Membuat
kekemasan terakhir dengan menambah objek-objek lain di permukaan lukisan.
Sesi
Apresiasi dan Refleksi.
1. Penerapan
hasil kerja.
2. Rumusan
3. Penerapan nilai
|
1. Murid dapat menilai keupayaan
sendiri semasa menghasilkan lukisan.
2. Murid yang dipilih oleh guru akan
menceritakan hasil kerja yang dihasilkan.
3. Menerapkan nilai kebersihan.
|
BBM
Contoh lukisan murid yang telah disiapkan.
TKP:
Verbal-linguistik.
NILAI:
Kebersihan.
|
No comments:
Post a Comment